عرق بیدمشک‌

عرق بیدمشک ،عرق بیدمشک در بارداری,عرق بیدمشک در دوران شیردهی,عرق بیدمشک برای نوزادان,عرق بیدمشک فشار خون,عرق بیدمشک خواص,خواص عرق بیدمشک,طبع عرق بیدمشک,مضرات عرق بیدمشک,طریقه مصرف عرق بیدمشک

عرق بیدمشک ، عرق بیدمشک در بارداری , عرق بیدمشک در دوران شیردهی , عرق بیدمشک برای نوزادان

خواص عرق بیدمشک

بیدمشک گیاهی است از نژاد بید سنبله‌های آن دارای اسانس معطر است. اسانس یا عرق بیدمشک علاوه بر خواص درمانی برای معطر کردن شربت‌ها نیز به کار می‌رود بیدمشک گیاهی ملین و تقویت‌کننده قلب، اعصاب و محرک قوای جنسی است. این گیاه دارویی دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می‌دهد. جوشانده برگ یا پوست درخت بیدمشک سبب دفع انگل‌ها و کرم‌های معده و روده می‌شود بیدمشک تقویت‌کننده دستگاه عصبی بوده و جوشانده برگ آن با عسل اعصاب را آرام می‌کند. همچنین عرق بیدمشک، آرامبخش و خواب‌آور است. جوشانده گل بیدمشک همراه با شکر، ناراحتی‌های عصبی، افسردگی، درد‌های عصبی و روماتیسم را بهبود می‌بخشد.عرق بیدمشک مقوی قلب بوده و برای حفظ سلامتی آن بسیار مناسب و موثر است و همچنین باعث کاهش تب می‌شود و خاصیت تب‌بر دارد.

عرق بیدمشک ، عرق بیدمشک در بارداری , عرق بیدمشک در دوران شیردهی , عرق بیدمشک برای نوزادان

مضرات عرق بیدمشک

به این نکته توجه کنید که عرق بیدمشک قند خون را پایین می‌آورد و نوشیدن آن بدون مواد شیرین کننده به مقدار قابل توجهی قند خون را کاهش می‌دهد، کودکان کمتر از دو سال نیز بایستی در مصرف این عرق احتیاط کنند.

طبع عرق بیدمشک

 طبیعت بیدمشک معتدل است و نه سرد است و نه گرم

عرق بیدمشک در بارداری

مصرف شربت بیدمشک و عرق بیدمشک در بارداری به مقدار کم و با نظر پزشک، به منظور تسکین تنش‌های روحی، جسمی و کاهش افسردگی دوران بارداری مفید است. بیدمشک گیاهی است از نژاد بید که دارای سنبله‌هایی با اسانس معطر و خواص درمانی فراوان است. استفاده از عطر و طعم بیدمشک از زمانهای دور، به دلیل داشتن خواص درمانی متعدد در بین ایرانیان رایج بوده، همین مسئله باعث شده تا اکثر ایرانیان این عرق خوشبو را در خانه‌های خود داشته باشند. خواص بیدمشک شامل تقویت‌کننده قلب، اعصاب و محرک قوای جنسی بوده، همچنین دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می‌دهد و جوشانده برگ یا پوست درخت آن سبب دفع انگل‌ها و کرم‌های معده و روده می‌شود. از مهمترین خواص عرق بیدمشک نیز خاصیت آرامبخشی و خواب‌آوری است. جوشانده گل بیدمشک همراه با شکر، ناراحتی‌های عصبی، افسردگی، درد‌های عصبی و روماتیسمی را بهبود می‌بخشد.

عرق بیدمشک در شیردهی

مصرف معمول عرق بیدمشک مشکلی ایجاد نخواهد کرد. البته اگر مشاهده کردید که با خوردن آن تغییری در نوزاد شیرخوارتان به وجود آمد مثل کهیر و یا اسهال و استفراغ بهتر است آن را مصرف نکنید. شاید به آن حساسیت داشته باشد. اما به طور معمول مشکلی وجود ندارد. برای کبد چرب نیز مفید است. کاسنی گیاهی از خانواده‌ی گل مینا (COMPOSITAE) می ‌باشد. کاسنی، در نقاط مختلف ایران به طور خودرو وجود دارد. قسمت‌ های مورد استفاده‌ ی آن، ریشه و برگ ‌ها ی آن می ‌باشد. البته ممکن است به غیر از برگ ‌ها از سایر قسمت ‌های هوایی گیاه نیز استفاده شود. کاسنی به نام عمومی CHICORY در جهان معروف می ‌باشد و نقاط اصلی رویش آن در ایران شامل نواحی کم ارتفاع البرز، قزوین، رشت، اطراف تهران، کرج، آذربایجان، رودبار، ارومیه، لاهیجان، بلوچستان، بجنورد، مشهد، فریمان و بسیاری از نقاط دیگر می‌ باشند.

عرق بیدمشک برای قلب

عرق بیدمشک تقویت کننده قلب است. به این منظور، نصف استکان عرق بیدمشک را با یک لیوان آب‌ سرد مخلوط کنید و با کمی شکر یا عسل شیرین کرده و میل کنید

طریقه مصرف عرق بیدمشک

به منظور استفاده از خواص درمانی این عرق، توصیه می‌شود، قبل از هر غذا یک استکان از آن میل شود. همچنین می‌توان از آن به منظور خوش طعم و خوش عطر نمودن شربت‌ها استفاده کرده، همراه با سایر عرق‌های گیاهی مصرف نمود.

عرق بیدمشک در طب سنتی

عرق بیدمشک مقوی دل و دماغ و ملین مزاج است. این عرق برای تقویت نیروی جنسی در گرم مزاج‌ها اثر مفید دارد. عرق بیدمشک تقویت کننده دستگاه عصبی است و جوشانده برگ آن با عسل آرام کننده اعصاب است. از مهمترین فواید عرق بیدمشک، تقویت قلب است. بوییدن گل‌های بیدمشک مقوی دماغ و از بین برنده بادها و گازهای غلیظ است. استفاده از عرق بیدمشک بازکننده انسداد کبد است. استفاده از عرق بیدمشک سردرد ناشی از گرم مزاجی را تسکین می‌دهد. نوشیدن شربت بیدمشک، رفع عطش کرده و باعث تقویت معده و افزایش اشتها می‌گردد. استفاده از بیدمشک و فراورده‌های آن، برای رفع اختناق رحم، درد مفاصل و نقرس نافع می‌باشد. نشستن در دم کرده برگ و شاخه درخت بیدمشک برای رفع عفونت‌های اعضای تحتانی بدن نافع است. دم کرده برگ بیدمشک، برای اسهال خونی و خوردن عرق شکوفه آن برای خفقان گرم و رفع تب‌های گرم نافع است.

بیشتر بخوانید : عرق نعناععرق بهار نارنج